Категории раздела
ИОУ
[13]
исследовательское общество учащихся
|
|
Каталог статей
Н.Г.Кодымская
ИНСТИТУЦИЯ МУНИЧИПАЛЭ ДЕ ЫНВЭЦЭМЫНТ
«ШКОАЛА МЕДИЕ МОЛДОВЕНЯСКЭ ДЕ КУЛТУРЭ ЖЕНЕРАЛЭ дин с. ЖУРА»
Конкурсул
лукрэрилор де черчетаре ал елевилор школий примаре
орашул Рыбница ши районул Рыбница
«Пас ын штиинцэ»
Дирекция «Тинерий филоложь»
Тема лукрэрий: ПОВЕШТЬ ДЕ-А-НДОАСЕЛЯ
Елаборат: Ковальчук Юлия,
елева класей а 3-я
а ИМЫ «ШММЖ дин с.Жура»
Кондукэтор: Кодымская Н.Г.,
ынвэцэтоаря класелор примаре,
град дидактик супериор,
ИМЫ «ШММЖ Жура»
ор.Рыбница
анул де студиу 2017-2018
СУМАР
1. Интродучеря……………………………………………………………………………3
2. Партя де базэ:…………………………………………………………………….……..3
3. Сондажул опиниилор колежилор ………………………………….…………………..3
3.1. Констатаря………………………………………………………….…………………….3
4. Партя практикэ
4.1. Алкэтуиря повештилор…………………………………………………………………4
5. Конклузий…………………………………………………………………………………6
Библиографие……………………………………………………….……………………….7
Анексэ
ИНТРОДУЧЕРЯ
Лектура, ятэ ынвэцэтура чя май бунэ.
А. С. Пушкин
Кынд ерам микэ буника ымь спуня повешть. Повешть не спуняу ши едукатоареле ла грэдиницэ. Ам ындрэжит-о де микэ пе Скуфица Рошие. Ымь плэчя вулпя виклянэ, каре л-а пэкэлит пе урс. Дар унеорь ымь ера милэ де мика фетицэ. Де че н-а аскултат де мама? Де че а стат де ворбэ ку лупул? Де че урсул н-а фост пря дештепт сэ фугэ де ла балтэ кынд нумай а симцит кэ се фаче жер?
Актуалитатя лукрэрий:
Десеорь ынвэцэтоаря не пропуне сэ студием суплиментар тексте артистиче. Ной, елевий, май деграбэ привим филмул декыт читим картя пропусэ.
Скопул: Сэ споряскэ интересул колежилор фацэ де лектура повештилор.
Сарчинь:
1.Сэ ажут ла спориря тендинцей копиилор де а чити кыт май мулте кэрць артистиче.
2.Сэ студиез профунд евениментеле дескрисе ын повешть.
3.Сэ имплик тоць колежий ын алкэтуиря повештилор ку концинутул инверсат.
Ипотеза:Дакэ вом лукра креатив асупра концинутулуй повештилор, атунч ва спори доринца де а чити.
Черчетаря: Ам пропус колежилор де класэ урмэтоареле ынтребэрь:
1. Путець оаре спуне кэ лектура есте окупация воастрэ префератэ?
2. Вець алеже лектура повештий ын дефавоаря визионэрий филмулуй ку ачелашь титлу?
3. Куноаштець бине концинутул повештилор класиче?
ПАРТЯ ПРАКТИКЭ
КОМПУНЕРЯ ПОВЕШТИЛОР
Акум ам о суриоарэ май микэ. Ый спун еу дежа повештиле куноскуте де мине. Суриоара ле аскултэ де кытева орь ши апой сингурэ ле повестеште ынаинте. Ла ун момент дат ну май презинтэ интерес пентру дынса. Ынтрябэ дакэ ну штиу алтэ повесте. Еу сынт невоитэ сэ каут чева ноу.
Ажутор ам примит де ла ынвэцэтоаря ноастрэ. Ымпреунэ ку Думняей анализэм повештиле студияте. Ка сэ фим конштиенць де фаптеле дескрисе, еа не пуне ынтребэрь ши ной кэлэторим ынкэ о датэ пе пажиниле повештий. Апой, пентру а демонстра куноштинце профунде, не пропуне повестя пуцин скимбатэ. Ной партичипэм ла астфел де креаций ку маре плэчере.
Еу ам инверсат повестя луй Шарл Перро «Скуфица Рошие». (Анекса 1)
– Ынкотро те дучь, скуфицэ Рошие?
– Мэ дук ла буника сэ-й дук плэчинтеле естя ши унтул иста. М-а тримис мама с-о ынтреб де сэнэтате.
А мерс фетица май департе, кынтынд ши стрынгынд флоричеле. Дин ачастэ каузэ с-а рецинут мулт ын пэдуре. Ын тимпул ачеста лупул а ажунс примул ла каса буникэй. Дар аколо ерау о мулциме де анимале – приетене але буникуцей. Еле ау принс а ципа, а лэтра, а фаче маре зарвэ. А аузит Скуфица Рошие. Ау аузит тэеторий де лемне дин пряжмэ. Ши ау венит ла каса буникэй. Лупул а ынцелес кэ ну май аре че фаче аич. А плекат ын пэдуре сэ-шь кауте де мынкаре.
Колегул меу де класэ Николае Козма а фэкут-о фоарте дарникэ пе вулпя дин повестя луй Ион Крянгэ «Урсул пэкэлит де вулпе». (Анекса 2)
– Кумэтрэ, да че май мироасе а пеште!
– Сигур, кумэтре, д-апой ну везь кыт пеште ам принс? Хай сэ те сервеск ку пеште проаспэт. Ну штиям кэ-ць плаче. Ам сэ принд ши пентру тине.
Вулпя дин ноу а фурат пеште дин кар. Ши ыл сервя пе урс, кэ ну ера згырчитэ. Да урсул, врынд ши ел сэ о рэсплэтяскэ пе вулпе, с-а дус ла балтэ сэ приндэ пеште… Кынд шь-а рупт коада а алергат ла вулпе сэ-л лекуяскэ.
Ынтр-о дэдакэ немайпоменит де дрэгуцэ се трансформэ лупул ын повестя «Капра ку трей езь» де Ион Крянгэ, инверсатэ де Анна Рыбак. (Анекса 3)
Капра с-а дус ын пэдуре сэ адукэ де мынкаре, дар ле-а спус езилор сэ ну дескидэ нимэнуй уша пынэ еа ну се ва ынтоарче ши ле ва кынта. Лупул аскулта де дупэ касэ кынтекул капрей. Кум нумай капра с-а дус, лупул а венит ла езишорь. Й-а фост милэ де микуць кэ ау рэмас сингурь.
А венит лупул ши й-а дистрат пе езишорь пынэ с-а ынторс капра. Ел, фиинд ун нэнаш кумсекаде, ле-а спус езишорилор повешть. Се дэдя де-а тумба. Ыл легэна ын браце пе чел мик, сэ ну плынгэ. Кяр ле-а прегэтит ши прынзул. Капра а фост неспус де букуроасэ кэ шь-а гэсит копилаший сэнэтошь ши ын бунэ диспозицие.
Ымпреунэ ку алць колежь ам алкэтуит о вариантэ ноуэ а повештий «Пунгуца ку дой бань» де Ион Крянгэ. (Анекса 4)
4
Ера одатэ ун мошняг ши о бабэ. Баба авя ун кокош, яр мошнягул о гэинэ. Гэина мошнягулуй се оуа де кыте доуэ орь пе зи. Яр кокошул бабей, ба. Мошнягул мынка ла оуэ! Виндя ла пяцэ. Дар, пентру кэ аша сынт мошнежий, ну пря причепуць, ну-й пропуня бабей ничодатэ вре-ун оу сэ мэнынче ши еа. Баба, фиинд модестэ дин фире, ну ындрэзня сэ чярэ. Дар урмэря кум гэина аляргэ ла котец. Принде ши еа кокошул, ыл купринде, ыл сэрутэ ши-й зиче:
– Ду-те, драгул меу, поате ынтылнешть о гэинэ ши мь-о адучь ла касэ ка сэ се оуэ ши еа.
Кокошул есе пе поартэ ши, ынгындурат, о я пе кэраря де ла маржиня сатулуй. Кынд коло зэреште чева рошу ын ярбэ. Ера о пунгуцэ ку ниште черкулеце галбене де метал. Де унде сэ штие кокошул кэ аста есте о авере?
Таман пе аколо тречя о трэсурэ ку ун боер ши о кукоанэ. Боерул зиче визитиулуй:
– Везь, че аре кокошул чела ын клонц?
– Я о пунгуцэ ку дой бань.
– Мэй, че кокош нэздрэван! Май дэ-й де ла мине ниште галбень. Ласэ сэ-шь букуре гэиниле!
А адус кокошул пунгуца ла каса бабей. Кынд а луат баба пунгуца ын мынэ дин еа ау принс а курже фел-де-фел де богэций: галбень, вите, пэсэрь. А ымпэрцит баба аверя са ку мошул ши ау трэит ынкэ мулт тимп ын паче ши ынцележере.
Тот ымпреунэ ам лукрат асупра поыештий популаре русе «Гогоаша». (Анекса 5)
Гогоаша с-а ростоголит прин пэдуре пе ла тоате анималеле. Ын сфыршит с-а ынтылнит ку вулпя. Викляна о пуня сэ и се суе пе лабэ, апой пе нас ка сэ-й кынте. Дар с-а фуришат ун епураш ши й-а шоптит Гогоашей кэ аре с-о мэнынче вулпя. Атунч Гогоаша с-а ростоголит юте ынапой. А ажунс ла каса бэтрынилор ши с-а ашезат фрумушел пе ферястра де унде фужисе.
КОНКЛУЗИЙ
1. Дакэ елевий читеск атент повестя ши ынчяркэ с-о инверсезе, атунч аскултэторий сынт май куриошь с-о читяскэ.
2. Колежий ау тендинца де а чити кыт май мулте повешть.
3. Фиекаре колег а авут доринца де а партичипа ла асеменя активитате де креацие.
4. Колежий ау девенит куриошь сэ студиезе ну нумай повештиле класиче, дар ши челе контемпоране.
Ла финеле лукрулуй креатив ла инверсаря концинутулуй повештилор ам репетат сондажул колежилор, пропус инициал.
1. Путець оаре спуне кэ лектура есте окупация воастрэ префератэ?
2. Вець алеже лектура повештий ын дефавоаря визионэрий филмулуй ку ачелашь титлу?
3. Куноаштець бине концинутул повештилор класиче?
Деч, практика алкэтуирий повештилор де-а-ндоаселя есте утилизабилэ пентру спориря доринцей елевилор де а петрече тимпул либер ла студия литература артистикэ
БИБЛИОГРАФИЕ
1. Крянгэ И., Кишинэу, Литература артистикэ, Урсул пыкылит де вулпе,1987.
2. Крянгэ И., Кишинэу, Литература артистикэ, Капра ку трей езь, 1988.
3. Крянгэ И., Кишинэу, Литература артистикэ, Пунгуца ку дой бань, 1989.
4. Перро Шарль, Манн, Иванов и Фербер, Красная Шапочка, 2013г.
5. Повесте популарэ русэ «Гогоаша», Кишинэу, Литература артистикэ, 1989.
Анекса 1
СКУФИЦА РОШИЕ
Анекса 2
УРСУЛ ПЭКЭЛИТ ДЕ ВУЛПЕ
Анекса 3
КАПРА КУ ТРЕЙ ЕЗЬ
А венит лупул ши й-а дистрат пе езишорь пынэ с-а ынторс капра
Ынтылниря капрей ку езий
Анекса 4
ПУНГУЦА КУ ДОЙ БАНЬ
Анекса 5
ГОГОАША
Анекса 6
Козма Николае, елевул класей а 3-я
Рыбак Анна, елева класей а 3-я
|
Категория: ИОУ | Добавил: schoolJura (04.04.2020) |
Просмотров: 222 | Рейтинг: 0.0/0 |
|
|