Суббота, 18.05.2024, 08:05
Приветствую Вас Гость | RSS

Журская молдавская средняя общеобразовательная школа

Категории раздела
ИОУ [13]
исследовательское общество учащихся
Наш опрос
Оцените наш сайт
Всего ответов: 29

Каталог статей


Н.В.Дырул
КОНФЕРИНЦА ШТИИНЦИФИКЭ А ЕЛЕВИЛОР КЛАСЕЛОР ПРИМАРЕ «ПАС ЫН ШТИИНЦЭ» ИНСТИТУЦИЕ МУНИЧИПАЛЭ «ДИРЕКЦИЯ РАЙОНАЛЭ ДЕ ЫНВЭЦЭМЫНТ ДИН ОР.РЫБНИЦА» Лукраре штиинцификэ Секция: «Тинерий биоложь» Тема: Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря Ауторул лукрэрий: Рымарь Алина, елева клаей а 2-а Кондукэтор: Н.В.Дырул, ынвэцэтор де класеле примаре, категория I, ИМЫ «Шкоала медие молдовеняскэ де културэ женералэ дин сатул Жура» ор.Рыбница анул де ынвэцэмынт 2019-2020 ИНСТИТУЦИЕ МУНИЧИПАЛЭ ДЕ ЫНВЭЦЭМЫНТ «ШКОАЛА МЕДИЕ МОЛДОВЕНЯСКЭ ДЕ КУЛТУРЭ ЖЕНЕРАЛЭ ДИН САТУЛ ЖУРА» КУПРИНС Интродучере…………………………………………………………………………. 4 Капитолул I. Партя теоретикэ…………………………………………………........ 5 1.1.Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря? …………………………..…………….. 5 1.2.Че кулоаре ау фрунзеле копачилор ын тоамнэ? …………………..………….. 7 Капитолул II. Партя практикэ …………………………………………………….. 8 2.1.Семне популаре ку кулоря фрунзелор ……………………………...…….…… 8 2.2.Анкетаре …………………………………………………………...……………. 8 Конклузие ………………………………………………………………………..….. 9 Литература ………………………………………………………………………… 10 ИНТРОДУЧЕРЕ А венит ши тоамна Пе непринс де весте, Коборынд дин кодри Ка динтр-о повесте. В.Неделеску Тоамна есте ун анотимп минунат а анулуй ын каре поць сэ те плимбь прин паркул тоамней, сэ аскулць фошнетул фрунзелор де суб пичоаре, сэ урмэрешть скимбэриле дин натурэ, сэ адунь букете дин фрунзе кэзуте, сэ адмирь кулориле галбен,портокалий пурпурий ши кяр виолет. Тот тимпул мергынд де ла шкоалэ спре касэ ымь пунем ынтребаря Де фрунзеле ышь скимбэ кулоаря. Ши ам хотэрыт сэ петрек о черчетаре. Ипотеза: ам пресупус кэ фрунзеле ышь скимбэ кулоаря , деоарече а девенит фриг афарэ. Скопул: а детермина де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря. Сарчинь:1) сэ студиез литература нечесарэ; 2) сэ екзаменез кауза скимбэрий кулорий фрунзелор; 3) сэ ефектуез о анкетаре ынтре колежий де класэ «Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря». Обьектул студиулуй: мотивул пентру скимбаря кулорий фрунзелор. Субьект де студиу: фрунзе Методе де черчетаре: 1) теоретиче 2) практиче 3) анализа ши женерализаря резултателор КАПИТОЛУЛ I 1.1. Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря ? Кулоаря галбенэ есте ун симбол ал тоамней. Ку фрунзеле галбене але копачилор ынчепе тимпул. Ынгецуриле де ярнэ сынт департе, яр копачий ынчеп сэ-шь лепеде фрунзеле.Ын фрунзе апар трансформэрь уймитоаре. Фрунзеле ынчеп сэ се ынгэлбиняскэ май ынтый. Фрунзеле каре девин тоамна ружиний ам путя спуне кэ сынт фабричиле алиментаре але натурий. Плантеле примеск апэ дин сол прин рэдэчинь, яр фрунзеле каптязэ биоксидул де карбон дин аер. Ку ажуторул разелор соларе апа ши биоксидул де карбон сынт трансформате ын глукозэ. Ку ажуторул ачестея плантеле се хрэнеск ши се дезволтэ. Прочесул де трансформаре а апей ши биоксидулуй де карбон ын глукозэ ку ажуторул соарелуй се нумеште фотосинтеза. Ла реализаря прочесулуй контрибуе ши о субстанцэ кимикэ нумитэ клорофила. Еа есте чя каре оферэ плантелор кулоаря верде. Спре сфыршитул верий, ынчепутул тоамней, зилеле девин дин че ын че май скурте. Астфел копачий симт кэ ярна се апропие ши ынчеп сэ се прегэтяскэ де сосиря ерний. Ын анотимпул рече апа ши лумина ну сынт суфичиенте пентру фачилитаря прочесулуй нумит фотосинтеза. Копачий ынчеп ачастэ периоадэ сэ се одихняскэ ши сэ трэяскэ ын континуаре ку ажуторул алиментелелор стокате пе паркурсул верий. Аша зиселе фабричь алиментаре сынт ынкисе, клорофила че колорязэ фрунзеле. Трептат, дупэ диспариция ачестея фрунзеле капэтэ куларя ружиние спечификэ тоамней. Дар, ын тоамнэ, фрунзеле девин ну нумай галбене, чи ши роший, портокалий, маро. Депинде де че субстанцэ де колораре се афлэ ын фоая де тражере. Фрунзеле галбене ышь обцин кулоаря ка урмаре а «лукрэрий» пигментулуй вежетал ксантофил; - Фрунзеле портокалий ышь поартэ цинута де тоамнэ, кынд пигментул каротен девине визибил, каре, апропо, есте куноскут тутурор пенту кулоаря портокалие стрэлучитоаре а морковилор; - Фрунзеле роший добындеск ачастэ кулоаре неаштептатэ даторитэ пигменцилор анточиань; - Фрунзеле кафений ну май сынт колораря пигменцилор, чи кулоаря перецилор челуларь ай фрунзей ши се манифестэ атунч кынд алць пигменць колоранць визибиль липсеск; 1.2.Че кулоаре ау фрунзеле копачилор ын тоамнэ? Ын луна аугуст, фрунзеле де местякэн ши тей ынчеп сэ девинэ галбене, яр ла ынчепутул луний септембрие апаре ун костум де аур ын арцар. Ын септембрие се ынрошеск фрунзеле де скоруш, ла сфыршитул луний поартэ ун костум галбен ши рошу стрэлучитор плопул де мунте. 1. Фрунзеле местякэнулуй сынт галбене - аурий 2. Фрунзеле арцарулуй - роший 3. Фрунзеле де стежар ын тоамна сынт де кулоаря маро 4. Фрунзеле де улм ын тоамна сынт галбене, роший ши кафений 5. Фрунзе де скоруш ын тоамна сынт де кулоаре рошие 6. Ла конифере ын лок де фрунзе сынт акушоаре верзь анул ымпрежур. КАПИТОЛУЛ II 2.1. Семне популаре ку кулоря фрунзелор Ымь сынт куноскуте кытева семне популаре ку кулоаря фрунзелор: -апариция фрунзелор галбене пе местякэн – есте ун семн ал ынчепутул тоамней ын натурэ; -фрунзе кэзуте девреме де пе копачь превестеск кэ тимпул се ва рэчи, ын курынд ва вени ярна; -дакэ зэпада а кэзут тоамнэ пынэ кынд ынкэ фрунзеле н-ау кэзут де пе копачь ынкэ ынсямнэ кэ зэпада се ва топи ын курынд; -дакэ фрунза ну каде де пе копак ( адикэ рэмыне парциал пе рамурь) –ва фи ярна рече ши вара кэлдуроасэ; - фрунзе кад тырзиу – ва фи о ярнэ лунгэ ши северэ; -дакэ фрунзеле де местякэн ынчеп а се ынгэлбени дин вырвул копакулуй атунч примэвара ва фи девреме,дар дакэ фрунзеле ынчеп сэ се ынгэлбиняскэдин партя де жос а копакулуй примэвара ва фи тырзие; -дакэ фрунзеле с-ау ынгэлбенит, дар кад греу – ынгецуриле вор вени май тырзиу; -дакэ фрунзеле де плоп сынт ку фаца ын сус - ярна ва фи аспрэ; -дар дакэ фрунзеле де плоп сынт ку фаца ын жос – ярна ва фи блындэ, яр дакэ фрунзеле кад пе амбеле пэрць - атунч ярна ва фи медие. 2.2. Анкетаря Ын класэ ам петрекут о анкетаре ку ынтребаря «Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря?». Ын класэ сынт 25 елевь, дин ей ау рэспунс: «Кэ афарэ тимпул есте май рече» - 19 елевь (76%) «Зиуа есте май скуртэ ши ноаптя май лунгэ» - 4 елевь (16%) «Н-ау дат рэспунс» - 2 елевь (8%) КОНКЛУЗИЕ Скопул лукрэрий меле ера де а афла Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря. Дупэ че ам студият литература ам ажунс ла урмэтоаря конклузие: Фрунзеле ышь скимбэ кулоаря ну одатэ ку апариция времий речь, чи атунч кынд фрунзеле примеск дин че ын че май пуцинэ апэ ши луминэ, деоарече клорофила есте диструсэ трептат, ши ну аре тимп сэ се рефакэ, деч плантеле ышь пьерд кулоаря верде.Ипотеза мя с-а доведит а фи грешитэ.Дин резултателе анкетарий колежилор, ам афлат кэ ей тот куноштяу пуцинэ информацие деспре фрунзе.Ла лекция де лумя ынконжурэтоаре ам сэ петрек о дискуцие ла тема: Де че фрунзеле ышь скимбэ кулоаря. ЛИТЕРАТУРА 1.Енчиклопедия тынэрулуй натуралист В.Герман,Е.Спыну – Кишинэу, 1988 2.Что? Зачем? Почему?Е.О.Хомич,М.Н.Якушева – Минск, 2007 3.Энцеклопедия эрудита перевод с английского А.Гиляро(Живая природа)– Москва, 2006
Категория: ИОУ | Добавил: schoolJura (04.04.2020)
Просмотров: 130 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Поиск

Copyright Журская школа © 2024
Рыбницкий район, c. Жура
Email: jura-shkool@mail.ru
Контактный телефон:0-555-68-385
uCoz